Prin definiție, o bicicletă electrică poate fi de două tipuri: cea care te susține la pedalat și cea care poate fi pusă în mișcare cu ajutorul unei comenzi de accelerație. Cum a doua categorie este foarte restrânsă și nu se adresează celor care fac sport, nu ne vom concentra pe ea ci ne vom îndrepta atenția asupra bicicletelor cu susținere la pedalat, denumite și e-bike-uri.
Am menționat termenul de sport deoarece acesta descrie foarte bine categoria bicicletelor electrice, cu toate că la auzitele termenului s-ar putea să nu fii de acord. Să-ți explic totuși de ce faci mișcare cu o bicicletă electrică. În primul rând, aceasta are pedale, asemenea unei biciclete normale, iar acele pedale sunt prinse de un angrenaj. Angrenajul pune lanțul în mișcare, acesta din urmă fiind conectat la pinioane, acestea fiind responsabile pentru angrenarea roții de spate.
Motorul unei biciclete electrice cu o putere standard de 250W se află de regulă fie în Bottom Bracket, adică pe axul pedalierului, fie în butucul de spate, acționând cu ajutorul pinioanelor. Orice motor electrice de la un producător consacrat, precum Shimano, Yamaha, Bosch, Brose sau Panasonic, este prevăzut cu mai multe niveluri de asistență, 3 sau 4 după caz: eco, standard, sport și boost. Nu în ultimul rând, trebuie reținut că motorul electric poate fi oprit complet! În funcție de modul de asistență pe care îl alegi, motorul o să te susțină mai mult sau mai puțin la pedalat.
Astfel, în cazul unui sistem cu 4 niveluri de asistență, modul Eco va fi ceva similar cu situația în care pedalezi pe bicicleta ta, poate o idee mai simplu, iar modul Boost va fi cel cu care depui cel mai mic efort. Dar acest efort pe care-l depui este variabil în funcție de traseul pe care pedalezi. Dacă vorbim de teren plan, desigur că modul Boost va fi floare la ureche. Dacă vorbim despre urcări extrem de dificile, chiar și împreună cu modul Boost va fi necesar să depui o forță considerabilă pentru a urca.
În al doilea rând, cine își cumpără un MTB electric, îl va folosi la munte. Imaginează-ți că bicicleta este mai grea, așadar te lupți mai mult cu ea, mai ales dacă încerci să abordezi trasee tehnice. Ca exemplu, alege coborârea ta preferată și încearcă s-o parcurgi invers pe bicicleta electrică, să vezi la ce se poate ajunge.
În continuare, vă oferim răspunsurile la 6 întrebări de bază legate de bicicletele electrice:
Când funcționează motorul electric al bicicletei?
Motorul unei biciclete electrice intră în acțiune doar atunci când tu pedalezi și când sistemul nu este oprit din buton.
Ce autonomie are o bicicletă electrică?
Autonomia unei biciclete electrice este dată de foarte mulți factori: puterea acumulatorului (de 400Wh, 500Wh sau 600Wh), modul de asistență pe care l-ai ales, tipul traseului pe care pedalezi (pe teren plat, pe un mod de asistență de mijloc, poți avea o autonomie de 100 de km – pe când la munte aceasta poate fi doar de 20 de km), greutatea ta, presiunea din anvelope, condițiile meteo (la frig, acumulatorul rezistă mai puțin).
Altfel spus, poți consuma un acumulator de 500Wh – pe un traseu de munte cu mici porțiuni tehnice, cu o lungime de 35 de km și 1.000m diferență de nivel, un rider cu o greutate de 75 kg, cu o presiune medie în anvelope, pe un mod de asistență de mijloc.
Ce greutate are o bicicletă electrică?
Aceasta variază în funcție de construcție (cadru rigid sau cu suspensii), de materialul din care este construit cadrul și de dimensiunea roții (bicicletele cu anvelope înguste sunt mai ușoare, pe când cele cu roți groase – fatbike-uri – sunt semnificativ mai grele). Astfel, am putea spune că bicicletele electrice standard cântăresc între 18 și 24 de kg, acestea fiind cele mai întâlnite valori în acest moment.
Ce se întâmplă dacă rămân fără acumulator?
Poți pedala bine-mersi la fel ca pe bicicleta ta non-electrică, însă dacă ai de urcat o să-ți fie greu fără un picior antrenat?
Dacă am un antrenament bun are rost să folosesc o bicicletă electrică?
Da, căci distracția va fi infinit mai mare decât în cazul unei persoane neantrenate. Poți ajunge lejer să parcurgi trasee de 60 de km cu 2.000m diferență de nivel, pe un mod de asistență Eco. Altfel spus, parcurgi aceleași distanțe pe care le parcurgeai și cu bicicleta ta, însă faci asta mult mai repede, dar cu un efort similar.
Bicicletele electrice sunt rezistente la intemperii?
Da, sunt, însă ce trebuie să reții este că nu e indicat să speli bicicleta electrică cu acumulatorul montat pe aceasta. Trebuie dat jos de fiecare dată și curățat cu o cârpă umedă.
Pe scurt
Așadar, ce este o bicicletă electrică? Nimic altceva decât o bicicletă obișnuită, dar care te asistă la pedalat, mai mult sau mai puțin, în funcție de preferințele tale. Componentele precum furca, roțile, frânele sau transmisia sunt similare cu cele ale unei biciclete clasice, singura diferență fiind acumulatorul, motorul și greutatea mai mare. Așa cum probabil reiese de aici, dacă utilizezi o bicicletă electrică nu înseamnă că nu faci efort, ba chiar în unele cazuri ești tentat să duci limitele mai departe, iar astfel să transpiri mai mult.
Un film în care am explicat mai pe larg ce este o bicicletă electrică și ce poate face aceasta pe teren accidentat, poate fi văzut mai jos: