Connect with us

Focus WHISTLER² E-bike (2018)

Biciclete electrice

Focus WHISTLER² E-bike (2018)

Termenul de “ieftin” este cât se poate de discutabil, însă în cazul de față vă dau un indiciu: Focus Whistler2 este cea mai ieftină bicicletă electrică pe care o poți achiziționa de la un brand de calitate. Desigur, oferte cu 200 de euro există oricând la chinezi însă multe dintre ele sunt de unică folosință, iar dacă vei crește bugetul până la 400 de euro, cu siguranță nu vor funcționa mai mult de 6 luni. În plus, nu vei avea nicio șansă cu ele pe munte. Așadar, ieftin în termeni de calitate și performanță înseamnă în cazul de față 1.200 de euro, o sumă rezonabilă, aflată undeva la jumătate față de sumele cerute pe e-bike-uri mai capabile. Așadar, pentru doar 1.200 de euro vei primi doar jumătate de e-bike? Vom lămuri în acest articol.

Doar acumulatorul de pe seat tube trădează faptul că este vorba despre un e-bike. Însă îți poți păcăli prietenii ți să le spui că este un recipient de băutură.

 

Cui i se adresează? Pentru ce fel trasee?

În primul rând, trebuie menționat că această bicicletă se adresează cumpărătorului fără pretenții de mountain biking adevărat, dar realitatea ne arată că la nevoie bicicleta asta poate parcurge un traseu de 21 de km cu 800m diferență de nivel, cu “un plin”. Transpus în indicațiile producătorului, de a utiliza această bicicletă prin păduri sau cel mult pe drumuri forestiere, fără elemente tehnice, cu urcări lejere, înseamnă că poți obține lejer un 40-50 de km cu o diferență de nivel de maxim 400m. Prin urmare, dacă vrei să simți motorul în acțiune, atunci traseele menționate mai sus sunt și recomandarea noastră.

Ce are de oferit?

La bază bicicleta aceasta este un Focus Whistler căreia i-au fost anexate un butuc de spate cu motor integrat de la Bafang și un acumulator. Asta o face din start mai ușoară decât alte e-bike-uri, cântărind sub 20 de kg în dimensiunea M, însă când vine vorba de control nu mai ai parte de acel centru de greutate foarte jos dat de motoarele montate în preajma pedalierului, ci va fi un pic dezechilibrată de greutatea mare a roții de spate și de acumulatorul montat pe seat tube. Pe urcările foarte abrupte vei simți cel mai bine acest lucru, căci roata de față se ridică la sol, dar puțini vor ajunge pe astfel de secțiuni cu Whistler-ul. Mi-a plăcut faptul că bascula este mai scurtă decât la orice alt e-bike, făcând-o mai manevrabilă la modul jucăuș, însă iarăși acesta este un aspect care nu va conta pentru mulți cumpărători.

Angrenaj, bottom bracket, butuc și acumulator la pachet.

Furca XCT a lucrat din greu zilele acestea.

Schimbător Shimano Altus care trebuie menajat: nu schimba niciodată în sarcină sau altfel spus, nu schimba în timp ce apeși tare pe pedală (valabil oricum pentru orice alt schimbător, dar în mod special pentru acesta).

Șaua s-a dovedit a fi confortabilă în tură, însă ține cont că am folosit pantaloni cu bazon.

Pentru cel care vrea s-o exploateze în ritm de fitness, bicicleta este ideală din mai multe puncte de vedere: greutate scăzută comparativ cu alte electrice, posibilitatea de a scoate rapid acumulator (atenție, se prinde doar cu clemă deci poate fi și ușor furat) și poziție super-recreațională pe care o oferă. Dacă nici nu vei aborda urcări susținute atunci cu siguranță poți folosi un alt mod de asistență, precum cel de easy sau medium, care va menaja durata de viață a acumulatorului. În acest sens, un alt plus este oferit, culmea, de capacitatea mai mică acumulatorului, de 252 Wh, căci acesta se va încărca mult mai repede. Un acumulator standard are între 400 și 612 Wh.

Ghidon lat, control acceptabil chiar și pe porțiunile mai dure.

Manșoanele nu sunt strălucite și le-aș înlocui oricând cu unele ergonomice.

Pe motorul aflat în butuc ni se indică direcția de mișcare. Nu-ți face griji, este doar pentru montaj.

Anvelope orientate către viteză mai mare de rulare, mai puțin către off-road tehnic.

Motorul furnizat de Bafang se află după cum povesteam în butucul de spate al bicicletei, iar cuplul se va face simțit doar pe plat, fie pe asfalt, fie pe macadam. Cuplul la o bicicletă electrică este acel zvâc pe care-l simți în orice alt vehicul motorizat, doar că în cazul de față își face apariție doar pe modul superior de susținere, adică pe high.

Legat de echipare, lucrurile nu sunt deloc complicate și se află la nivel entry-level: o furcă Suntour XCT care devine un pic zgomotoasă când ridici roata de față sau sari peste obstacole, o transmisie 1×9 cu schimbător de pinioane Altus, anvelope Continental Race King și componente proprii ale celor de la Focus, precum un ghidon mai lat și o șa care împreună, oferă o tură relativ comodă. Manșoanele mi se par cam dure pentru o bicicletă de agrement, însă ai ocazia să le schimbi cu unele ergonomice.

Ca să îndepărtezi acumulatorul doar tragi de acea clapetă, apoi de acumulator în sus. Durează doar 3 secunde, așadar atenție unde o parchezi.

Butonul de Power este singurul buton cu care navighezi, adică prin care pornești/oprești sistemul și cu ajutorul căruia alegi modul de susținere. Led-urile sunt destul de slabe.

Două cabluri care curg că tre spatele bicicletei: unul se duce prin ax, la motor, celălalt la schimbător, firește.

Pe coborârile tehnice (nu m-am putut abține, știu) furca nu oferă prea mult feedback, iar transmisia devine zgomotoasă, însă subliniez încă o dată că nu ai ce să cauți în astfel de zone cu această bicicletă. Dar cum îmi place să cred, este posibil ca la un moment dat să ajungi într-o astfel de situație, iar pentru mine a testa un produs înseamnă să-l duc într-o zonă de coșmar pentru aceasta. Focus a scăpat cu bine, iar eu am avut câțiva martori impresionați de cum am trecut razant la vale peste un rockgarden cu bolovani mai mici și mai mari. În acest sens, nici frânele nu s-au dovedit prea strălucite, Shimano M315 hidraulice fiind gândite pentru coborâri mai line.

De menționat este prinderea de bidon de pe cadru, prezentă pe foarte puține biciclete electrice, în cazul de față montajul acestuia fiind extrem de simplu căci acumualtorul se află pe seat tube nu pe down tube.

Video

Concluzie

Nu pot spune că am avrut vreo clipă mari așteptări de la această bicicletă, însă cei 21 de km de test cu 800m diferență de nivel au fost un mic calvar pentru Focus Whistler 2, care până la urmă m-a adus în siguranță acasă. Am dus-o prin câteva zone în care cu certitudine nu va ajunge niciodată cu un utilizator pasionat de fitness sau agrement, dar mereu este plăcut să știi că achiziționezi un produs care poate face mai multe decât i se cere.

O văd ca bicicletă electrică a poporului, ideală pentru cei care vor să plătească o sumă modică pentru un produs de calitate, pentru cei care adoră ieșirile în natură dar pe trasee simple și lejere. Poate fi de asemenea o variantă de luat în seamă și pentru cei care vor să-și alcătuiască o flotă pentru pensiuni și care strâng de regulă cureaua când vine vorba de bugete: atâta timp cât o folosești în mediul ei natural, mai precis pe poteci simple sau pe drumuri de țară, nu vei avea de ce să strâmbi din nas.

Importator: Sprint Bike
Preț: 5.699 lei
Motor electric: Bafang de 250W în butucul de spate
Acumulator: Bafang Li-Ion de 252W (estimat: 40 de km cu 3-400m diferență de nivel pe mod combinat Standard cu High)
Greutate: 19.8 kg în dimensiunea M

Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.

3 Comments

3 Comments

  1. Cosmin

    16th November 2018 at 7:17 pm

    Nu s-a specificat daca are un buton sau ceva care sa suspende modul de asistare. Controller e clar ca nu are pe ea si nici reglare la cat de mult te asista motorul. Dar vreau sa știu daca macar un on off ceva. Adica sunt forțat sa merg in modul asistat din moment ce am îndesat bateria in lăcașul ei? Daca nu vreau asistat trebuie sa o dau fizic jos si sa o bag in geanta? Poate e drum mai lung pana la munte si vreau sa pastrez bateria pentru acolo si nu sa o consum pe drum (asta ar fi un exemplu pentru care ar trebui un buton de off la asistare)

  2. Cosmin

    16th November 2018 at 10:54 pm

    Acum am văzut si scrisul de sub poza 🙂

  3. Pingback: Biciclete electrice entry-level între 1.000 și 2.000 euro: selecție pentru 2019 | Biciclete electrice - revista online

Leave a Reply

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Cele mai citite

Advertisement

Noutati

Questions

To Top