Primul model Turbo Levo FSR a fost lansat acum câțiva ani și a venit timpul să fie îmbunătățit. Astfel, noul 2018 Specialized Turbo Levo FSR Carbon 6Fattie primește un upgrade la motor și la sistemul de control, cea mai mare schimbare este însă trecerea la cadrul complet din carbon, atât triunghiul față cât și cel spate. Acest lucru a redus enorm greutatea totală și a făcut bicicleta mai rigidă, dovedind că se poate face un MTB full suspension adevărat chiar și cu asistență electrică.
Una din marile provocări a fost locașul pentru baterie din downtube. Pentru a rezolva problemele structurale, pereții au fost făcuți mult mai groși decât la un cadru normal din carbon iar aceștia învelesc mai mult din compartimentul motorului. Bateria nu face parte din structură iar cadrul a trecut toate normele de siguranță fără bateria instalată. Acest lucru înseamnă că bicicleta se poate folosi și fără bateria de 2.7 kg.
Compartimentul motorului este confecționat din aluminiu prelucrat CNC și se prinde cu șuruburi în cadru, având rolul și de prindere pentru pivotul inferior al suspensiei.
Prin proiectare s-au eliminat 500 g din triunghiul față și 150 g din cel spate, adică un total de 650 g pe modelul S-Works! E adevărat că pe o bicicletă de 23.5 kg nu e o scădere mare dar există mai multe beneficii. Spatele e cu 40% mai rigid iar bicicleta e per total cu 20% mai rigidă decât vechiul model din aluminiu. Cum puterea motorului amplifică efortul, rigiditatea îmbunătățește mult performanța.
Motorul Turbo a fost mult îmbunătățit și a fost deja prezentat pe modelul de oraș Turbo Vado. Avantajele mari sunt că acesta se decuplează când nu se mai pedalează iar apoi asistența intervine treptate. Pe Levo motorul a fost un pic îmbunătățit pentru a deveni versiunea Turbo 1.3.
Noul motor are cu 15% mai mult cuplu pe toată gama de cadență și e mai eficient. Folosește mai mult din energia bateriei pentru a o transforma în putere și produce mai puțină căldură. Datorită faptului că majoritatea eBike-urilor scad puterea pentru a evita supraîncălzirea, noul model va putea să stea la putere mare mai mult timp. Acest lucru a fost realizat prin modificarea șasiului și adăugarea de radiatoare de răcire. Alte elemente îmbunătățite sunt circuitele electronice și magneții motorului, toate împreună făcând sistemul mai performant, mai rapid și mai rezistent.
Alte schimbări includ o unitate de comandă pe ghidon modificată Trail Remote, mai ușor de acționat și cu moduri de funcționare selectabile. Aceasta este inclusă în pachet și nu trebuie comandată suplimentar ca la modelul anterior unde în lipsa ei nivelul asistenței se regla direct de pe baterie.
Există acum și un buton Walk Assist pentru ajutor la push-bike ce adaugă puțină asistență la împingerea bicicletei în sus pe munte prin rotirea roții cu 3 km/h. Butonul e poziționat chiar deasupra manetei tijei dropper, fiind perfect pus pentru a fi acționat când bicicleta este împinsă.
Butonul original de pe downtube are acum doar rol de pornire și oprire, dar au rămas indicatoarele luminoase. Acestea indică în mod curent nivelul de încărcare a bateriei, dar la schimbarea modului de asistență arată care este acesta, între Eco, Trail și Turbo. Cu afișajul rămas aici, ghidonul e mai aerisit și lasă loc de orice model de ciclocomputer. Sistemul include un emițător BTLE/ANT+ cu ajutorul căruia poate trimite date la computerele compatibile (funcționează deja cu Garmin). Pe lângă starea bateriei și a sistemului, mai este trimisă puterea, pe care motorul o măsoară oricum pentru a se autoregla, deci se poate vedea și care e efortul personal într-o tură. E practic un powermetru gratuit!
Aplicația de smartphone Specialized Turbo sau cea de Garmin IQ Turbo vor salva tura automat sub forma unei ture de eBike pe Strava. Nu e nevoie de editări ulterioare pentru a nu strica rânduiala KOM-urilor.
Unele dintre aceste noutăți sunt impelmentate software și vor fi disponibile și pentru generația anterioară de Levo. Aplicația Mission Control permite personalizarea fiecărui mod de asistență și are funcția Smart Control în care se poate regla distanța turei iar nivelul de asistență va fi reglat automat pentru ca acumulatorul să țină până la final.
Infinite Tune este o funcție nouă și permite reglarea nivelului de asistență alături de curentul maxim pe motor. În modul clasic curentul pe motor este limitat după nivelul de asistență, dar acum acesta poate fi crescut sau scăzut. Acum parametrii se pot regla diferit. Înainte, datorită limitării curentului, nivelul de asistență scădea odată cu creșterea vitezei, dar acum se poate regla permisiunea ca valoarea curentului să atingă 100%. Pare complicat dar se poate dovedi un instrument interesant pentru cine e dispus să se joace cu reglajele.
Modelul S-Works din imagine vine echipat cu o furcă Ohlins ed 150 mm, cu 10 mm peste modelul Levo original. Au făcut această schimbare deoarece anvelopele de 3.0 de pe modelul original au fost înlocuite acum cu modelul 2.8 Butcher care oferă o tracțiune egală sau chiar mai bună dar se comportă mai bine pe noroi. Cu anvelopele mai mici monoblocul e ceva mai jos, așa că furca cu cursă mai lungă l-a readus mai sus pentru a evida lovirea de stânci a carcasei motorului.
Modelele Levo FSR Carbon Expert/Comp folosesc un triunghi spate din aluminiu, dar partea din față e identică, cu o greutate redusă cu 500 g. Cadrele au aceleași prinderi de motor cu vechiul model, așa că se poate cumpăra doar cadrul pe care se pot monta componentele de pe vechiul Levo. Geometria e identică cu excepția celor 10 mm în plus la cursa furcii.
Alte îmbunătățiri regăsim și la nivelul frânelor și a suspensiei. Frânele au acum discuri de 200 mm la ambele roți pentru a asigura o frânare bună bicicletelor grele la viteze mari.
Cursa suspensiei cadrului rămâne 135 mm. Ambele roți au butuci Boost fiind deci compatibilă cu roți de 29, dar standard echiparea fiind cu 27.5×2.8.
Modelul S-Works primește suspensii Ohlins la ambele roți, alte modele primesc suspensii de la Rockshox.
Bicicleta vine cu transmisii SRAM, dar nu cu grupul special pentru eBike EX1 introdus în primăvară. Grupul EX1 nu permite schimbarea decât a câte unui singur pinion în ambele sensuri pentru a evita forțarea cuplului motorului. Specialized au preferat să folosească un grup standard 1×11 de MTB, așa că SRAM a proiectat pentru Levo o manetă specială ce permite de asemenea schimbarea cu doar câte un pinion.
Bicicletele vin echipate cu trusa de scule SWAT inclusă in axul furcii. Se desface capacul și trusa de scule iese afară. S-ar putea ca aceasta să fie disponibilă și separat.
Modelul S-Works Carbon primește un cadru din carbon FACT 11m cu baterie de 504 Wh și frâne SRAM Guide RE. Modelul Base are cadrul din aluminiu, baterie de 460 W, dar e dotat tot cu motorul Turbo 1.3. Modelul Levo Hardtail folosește însă motorul 1.2 de pe Vado.
Modelel din aluminiu vor fi disponibile cât mai curând iar cele din carbon începând cu luna septembrie.
Pentru mai multe informații accesați pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com