Reportaje
Ovidiu Matache despre Măcin Mountain Fun, primul concurs de e-bike-uri din România
Am aflat de curând că organizatorii Măcin Mountain Fun au decis să includă o categorie de e-bike-uri în cadrul concursului. Ceea ce nu doar că este o premieră, dar pare că subiectul a trezit interesul organizatorilor de competiții pentru segmentul bicicletelor electrice. Am discutat cu Ovidiu Matache pentru a afla mai multe detalii despre această competiție.
1.Salut Ovidiu și felicitări pentru inițiativă! Cum v-a venit ideea?
Hello… În primul rând noi vă mulţumim pentru interesul pe care il acordaţi concursului nostru „Măcin Mountain Fun – Greci, 2018”, dar mai bine spus, în loc de concurs, un eveniment care, pe lângă latura sportivă a concursurilor propriu-zise – de MTB şi cross-montan – cea mai importantă, desigur, are şi latura aceasta „fun” care include concerte, foc de tabară şi multe alte suprize. Ideea cu electricele a apărut după ce am fost întrebaţi direct de ce nu organizăm şi o cursă pentru utilizatorii acestor biciclete. Aşa că am cumpănit foarte bine în cadrul şedinţelor săptămânale pe care le avem şi am decis să includem o astfel de cursă în cadrul MMF. Ni s-a părut o idee distractivă şi bună. Şi am zis – de ce nu? Hai să o punem în aplicare. Este ceva inedit pentru competiţiile de MTB din România, într-adevăr. Ne-a trebuit un pic de curaj. Dar peste Ocean a prins acest fenomen, iar noi ne bucurăm că suntem primii care am decis să organizăm o astfel de cursă la noi în ţară şi nu cred că ar trebui să-i deranjeze pe cei care merg pe biciclete fără „motoraş”; va fi o categorie separată. Unde mai punem că niciun membru al Asociaţiei noastre nu deţine şi nu merge pe vreo bicicletă electrică, dar asta nu înseamnă că nu suntem deschişi oricărei forme pe care o îmbracă mersul pe bicicletă. Pentru că noi nu organizăm doar MMF, în fiecare an avem multe activităţi şi concursuri despre care sunt sigur că vom mai avea ocazia să discutăm şi pe viitor cu voi, cei de la Freerider.ro.
2.De ce nu ați decis să faceți un concurs complet separat, dedicat doar bicicletelor electrice? Ar fi fost prea costisitor?
Sunt mai multe motive, iar cel mai important ar fi tocmai acela că nu ştim încă felul în care va fi percepută această cursă, câţi „e-bikeri” se vor înscrie şi dacă vor fi suficienţi… Vrem să vedem şi reacţia lor, dar şi a publicului, a presei de profil, etc. Cum va fi văzută această cursă. Până acum feedback-ul ne dă încredere, aşa că am decis să mergem pe varianta aceasta. Sigur că şi cheltuielile ar fi fost cu mult mai mari pentru organizarea unui concurs separat.
3.În momentul de față avem ceva utilizatori de biciclete electrice în România. Crezi că un astfel de concurs sau poate chiar un campionat s-ar preta?
Într-adevăr. Există utilizatori de biciclete electrice. Sunt printre noi. Dar asta nu trebuie să ne sperie pe noi bicicliştii obişnuiţi. Dimpotrivă chiar. Este până la urmă tot un mod de a pedala; mai uşor, nimeni nu contestă asta. Dar cei care se opun categoric acestui fenomen, trebuie să ştie că tot dai la pedale pe bicicleta electrică, tot depui efort, iar dacă folosesti bateria la capacitate maximă risti să nu mai termini prea uşor traseul pe care ti l-ai propus dacă este ceva mai lung. Cum bicicleta electrică este mult mai grea faţă de una obişnuită, vă imaginati cum e să te „lase” bateria atunci când mai ai de parcurs foarte mulţi kilometri cu kilogramele acelea în plus ca să ajungi la finalul traseului pedalând. Cred că un concurs dedicat exclusiv bicicletelor electrice, de sine stătător, s-ar putea preta la un moment dat, dar va mai dura ceva… Dar dacă la alţii merge, de ce nu şi la noi?! Pe de altă parte, un campionat e mai greu de făcut. Totuşi, fenomenul este unul în creştere aşa că peste câţiva ani sigur că se vor putea face astfel de competiţii dedicate strict celor care folosesc electricele, dar aici trebuie să fie şi utilizatorii lor mai vocali, mai activi, să-i vedem mai des. Să-şi facă mai mult simţită prezenţa, cum vă spuneam că s-a întâmplat şi acum la noi când am luat această decizie de organiza cursa pentru cei care folosesc bicicletele electrice. Aşa că… aşteptăm să ne mai spună şi ei ce îşi doresc. Mai ales că, iată – noi am făcut primul pas.
4.Revenind la concursul organizat de voi, ce lungime va avea traseul și ce diferență de nivel?
Traseul pentru e-bikeri va fi similar cu cel de amatori. Vorbim de circa 32 de kilometri cu o diferenţă de nivel de aproximativ 600 de metri; este un traseu foarte frumos care urmăreşte creasta principală a Munţilor Măcinului, cei mai vechi munţi din ţară cu peisaje pitoreşti, însă nu este deloc un traseu uşor, mai ales în regim de concurs. Sigur că acum este încă foarte devreme şi mai pot surveni unele mici modificări în traseele de concurs, foarte mici, dar le vom anunţa la momentul potrivit dacă va fi cazul.
5.Din datele furnizate, reiese că se poate parcurge traseul cu un singur plin de acumulator. N-ar fi fost mai interesante lucrurile dacă distanța și diferența de nivel ar fi fost mai mari, astfel încât durata de viață a acumulatorului pe parcurusul competiției să fie la limită?
Este adevărat, dar cum spuneam este şi pentru noi o noutate; am vrut să luăm lucrurile gradual. Fenomenul este încă la început. N-am vrut să devină foarte greu şi foarte lung pentru utilizatorii de biciclete electrice care poate sunt şi ei la început şi poate unii dintre ei nu au o condiţie fizică prea bună. Poate unii dintre ei îşi doresc să participe la un concurs şi atunci am spus noi că merită şi ei această şansă. Dar să aibă şi şansa de a termina traseul de concurs pentru amatori într-un timp rezonabil, fără nicio grijă în privinţa bateriei.
6.De ce nu ați optat pentru un traseu mai dificil din punct de vedere tehnic? Electricele sunt destul de capabile. Uimitor de capabile chiar.
Ne-am gândit să lansăm mai întâi această provocare, să le dăm posibilitatea acestor utilizatori de biciclete electrice să se simtă bine în traseu. Sigur că în urma „experimentului” nostru vom trage nişte concluzii si cine stie ce-i asteapta pe viitor…Mai ales că traseul nostru de Elite de la MMF este solicitant, tehnic şi destul de lung, dar cred că era prea mult dacă îl includeam pe acesta pentru e-bikeri. Dar dacă e-bikerii vor fi tot mai interesaţi, vom face şi noi lucrurile tot mai interesante… Posibilitatile de a mege cu bicicletele electrice sunt multiple, atât pe şosea, cât şi pe off-road. Iar pe off-road oricum este interesant, spunem noi.
7.Știu că există un minim de participanți pentru ca acest concurs să fie ținut. Dacă numărul acestora va fi încurajant de mare, luați în calcul organizarea unor competiții specifice de e-bike sau vor fi tot conexe, precum cel de față?
Ca să aibă loc această cursă a e-bikerilor trebuie să se adune minim cinci participanţi. Să se inscrie. Vom vedea dacă numărul lor va fi mare şi atunci totul este posibil. Noi aşteptăm concursul şi reactiile care vor urma, iar cel mai probabil, cel puţin un timp, această cursă va rămâne doar în cadrul MMF. Sigur că viitorul ne poate rezerva absolut orice. Cum spuneam şi mai devreme – suntem deschişi ideilor noi.
8.Există e-bike-uri limitate la 25 de km/h și altele la 45 km/h. Sau există unele persoane care le scot limitarea. Cum se procedează în acest caz?
Anul acesta mergem la categoria e-bike doar sub formula „open”, tocmai să vedem care este interesul şi care sunt reacţiile concurenţilor. Aşa că orice adult, indiferent de varsta, de sex sau de capacitatea bicicletei electrice pe care o are se poate înscrie la această cursă dedicată. Fiecare este liber să facă ce vrea cu electrica lui. De data asta; sigur cu respectarea regulamentului de concurs, a celorlalti competitori, etc. Dar să nu uite că vor putea sa foloseasca doar o singură baterie in cursa. Noi ne dorim să avem cât mai mulţi concurenţi care să se simtă bine, atât pe bicicletele obişnuite de MTB, cât şi pe cele electrice, la MMF, unde, în perioada 9-10 iunie, în zona localităţii Greci, din judeţul Tulcea, promitem că şi anul acesta distracţia va fi la ea acasă. Noi vă aşteptăm!
Mulțumim pentru timpul acordat și mult succes cu organizarea!
Şi eu vă mulţumesc .
Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.