Test – Pegas Comoda Dinamic

0
263
views

Mobilitatea urbană este definită practic de bicicletă, fie că este ea normală sau electrică. Cum însă în zilele noastre bicicletele electrice nu doar că sunt la moda ele s-au dovedit a fi de asemenea cât se poate de eficiente şi utile în traficul urban. Este şi cazul de faţă, al bicicletei Pegas Comoda Dinamic, care bifează din start o caracteristică importantă pentru o electrică şi anume autonomia bateriei. Pe Comoda Dinamic am măsurat aproape 70 km de la prima utilizare.

Pegas Comoda Dinamic este, aşa cum şi numele spune, foarte comodă. Poziţia imprimată de geometria cadrului este una clasica, urbană. Personal nu sunt mare fan al acestei geometrii însă este cea corectă pentru oraş, pentru că îţi permite să stai relaxat pe bicicletă, cu spatele drept. Totuşi poţi face mici modificări asupra geometriei bicicletei. Spre exemplu poţi întoarce pipa ghidonului, să stea în jos în loc de în sus, obţinând astfel o poziţie puţin mai sportivă. Eu am ales să fac această modificară, tocmai pentru poziţia uşor sportivă obţinută, care îmi place mai mult.

Legat de confort, la această bicicletă s-a folosit o furcă cu suspensie de 60 mm pentru roata faţă. Suspensia faţă oferă în general confort suplimentar ciclistului însă în cazul de faţă nu s-a prea simţit. Potrivit producătorului, amortizarea se face pe bază de arc şi elastomer, însă tot ansamblul este foarte rigid şi nu oferă cine ştie ce amortizare. Nici furca nu oferă reglaje. În opinia mea mai bine se folosea o furcă rigidă şi în felul ăsta se mai scădea puţin şi greutatea totală a bicicletei.

Din câte am observat, Pegas Comoda Dinamic este o bicicletă de oraş fără pretenţii, în sensul că echiparea este „basic”. Cu toate astea producătorul nu s-a zgârcit la componente. Spre exemplu schimbătorul spate este Shimano Tourney cu revoshifter Shimano, pinioanele sunt Shimano, dar mai important este cadrul, fabricat din aluminiu 6061. Mi-a placut faptul că avem ghidare internă a cablurilor electrice, pentru frână şi schimbătorul spate.

Din păcate cu toate că bicicleta este din aluminiu, greutatea totala de aproape 24 kg nu este mică. Pe de altă parte cea mai multă greutate o găsim în spate, datorită motorului şi bateriei, aşadar dacă vrei s-o ridici pe o roată pentru a o urca în lift, chiar nu vei avea probleme. Cadrul este unisex, aşadar vei putea folosi această bicicletă şi atunci când eşti îmbrăcat în haine de birou, mai puţin elastice.

În schimb atât de multă greutate pe spate poate ridica probleme. În timpul drumurilor prin oraş am observat că aderenţa pe roata din faţă poate fi pierdută uşor. Spre exemplu dacă vrei să eviţi din scurt o groapă sau dacă cineva îţi deschide uşa de la maşină în faţă, roata faţă va aluneca. Este un efect care se simte şi mai mult dacă asfaltul este umed sau ud sau se nimereşte să fie acolo puţin nisip sau pietriş. Totuşi nu văd asta o problemă mare, ştiind că în cele câteva sute de kilometri parcurşi prin oraş, am simţit acest „derapaj” doar de vreo două ori. Este însă bine să cunoşti fenomentul pentru a încerca să-l eviţi.

Însă motorul electric şi acumulatorul de pe Comoda Dinamic mi-au plăcut cel mai mult. Vorbim despre Bafang 250W 36V, instalat în butucul spate, alimentat de acumulatorul de 36V 10.4 Ah cu celule LG 2600Mah. Cum spuneam şi la început, autonomia obţinută de mine a fost de 69 km folosind tot timpul nivelul maxim de asistenţă, sistemul având trei opţiuni: minim, mediu şi maxim. Autonomia de 69 km este o valoare excelentă însă ţine cont că această cifră poate varia în funcţie de multe variabile, cum ar fi greutatea biciclistului, temperatura de afară, înclinaţia terenului.

Sistemul electronic al bicicletei îţi afişează nivelul de încărcare al bateriei însă este puţin ciudat întrucât pe ghidon ai controller-ul care are 5 LED-uri, iar bateria are 4 LED-uri. Aşadar sunt momente când unul indică mai mult şi unul mai puţin. În tren am observat însă că atunci când acumulatorul se apropie de final, cele două sisteme de informare se cam egalizaeză.

Pe de altă parte o bicicleta electrică te învaţă să fii puţin leneş. Nu mă refer la faptul că apeşi mai puţin în pedale ci că poţi să nu mai schimbi vitezele. Cât a fost această bicicletă în teste la noi, am folosit-o doar în viteza a 7a, ultima, cea mai mare (pinionul cel mai mic). Asta înseamnă că demarajul era destul de lent, însă odată ce ajungeai la viteza de croazieră, o menţineai foarte uşor. Am mai observat că viteza de croazieră atinge un maxim de 23 kmh, practic viteza oficială maximă permisă bicicletelor electrice normale în Europa, neînmatriculate.

Schimbătorul spate cu 7 viteze oferă o gamă suficienta de utilziare. Combinaţia dintre foaia Prowheel cu 38 dinţi şi pinioanele Shimano cu 14-28 dinţi este gândită să funcţioneze bine în oraş. Este posibil ca cei mai sportivi dintre noi, să ajungă la o candenţă mare şi tot să simtă că nu merg suficient de repede. Însa pentru majoritatea bicicliştilor urbani, va fi suficient. Aşa cum spuneam, eu am folosit doar viteza a 7a şi asistenţa maximă, însă şi celelalte viteze sunt utile pentru că le poţi folosi când traficul este aglomerat, trebuie să mergi mai încet şi vrei să ai o cadenţă mai mare la pedalare.

La o bicicletă electrică frânarea este de asemenea, o caracteristică importantă. Bicicleta este în general grea şi din acest motiv are nevoie de frâne puternice. La acest Pegas au fost instalate frâne mecanice pe disc cu etrier fără brandig şi cu discuri mici de 160 mm faţă-spate. În schimb plăcuţele de frână şi etrierul în sine, sunt mari. Am observat că modelul folosit pentru plăcuţe este cel utilizat şi la frânele Shimano XTR, XT, LX, Saint sau Avid Juicy. În teren frânarea este satisfăcătoare. Nu pot spune că bicicleta „îngheaţă” când ai tras de frâne, dar frânează suficient de bine. Spre exemplu de multe ori l-am dus la şcoală pe junior cu această bicicletă, iar în total Comoda Dinamic a transportat peste 120 kg. La semafor opream fără probleme, dar e drept că trebuia să încep din timp.

Bicicleta este robustă şi bine închegată. Am observat asta în timp ce mergeam pe ea încărcat la maxim, chiar peste atunci când era şi juniorul „instalat” pe portbagajul spate, care oficial poate susţine 20 kg. Mi-a plăcut faptul că bicicleta vine cu portbagaj spate instalat, unde este montată şi bateria, pentru că pe acest portbagaj îţi poţi pune când ai nevoie, o pereche de coburi, spre exemplu când mergi la cumpărături. Jantele din aluminiu, cu pereţi dubli contribuie şi ele la rezistenţa bicicletei.

Din punct de vedere al uşurinţei în utilizare pot spune că sunt mulţumit. Bicicleta este echipată din start cu aripi şi protecţie de lant pentru a nu te murdări pe vreme rea, cric pentru a o parca oriunde, ghidon, manşoane şi şa ergonomice plus un mâner special instalat în spatele şeii, de care poţi manevra mai uşor bicicleta când trebuie să o ridici de spate. Anvelopele au dimensiunea de 26×1.75 şi profil „slick” pentru oraş. Pentru a nu aluneca va trebui să fii mai atent pe ploaie sau când este ud pe jos, dimineaţa la prima oră.

Singura „problemă”, care nu e neapărat o problemă, ţine de instalarea roţilor. Aici nu avem ax tip quick-release, ci fixare cu piuliţa clasică. Dezavantajul este că în caz de pană vei da roata jos mai greu, practic trebuie să ai tot timpul la tine o cheie de 15, de fapt două. Avantajul este că acest sistem de prindere ţine loc şi de antifurt, roţile fiind mai greu de dat jos. Şi la tija de şa putem spune că avem antifurt, întrucât demontarea se face cu cheie hexagonală şi nu quick release.

În concluzie, bicicleta mi-a plăcut în ce mai mare parte, cu mici excepţii, cum ar fi furca cu amortizare care nu-şi prea face treaba, şaua care deşi e comodă, parcă ar fi mers aleasă una mai îngustă sau faptul că bicicleta devine instabilă pe carosabil ud dacă vrei să eviţi ceva în ultimul moment. În rest însă bicicleta are tot ce îi trebuie, cea mai utilă fiind autonomia mare şi fiabilitatea motorului Bafang. Geometria este plăcuta, confortabilă şi nici preţul nu este rău, fiind unul dintre cele mai mici de pe piaţă la categoria asta de biciclete – electrice urbane, dacă nu cumva chiar cel mai mic.

  • Cadru: aluminiu 6061
  • Furcă: suspensie, 60 mm
  • Frâne: mecanice, disc 160 mm faţă-spate
  • Plăcuţe frână: compatibile Shimano XTR, XT, LX, Saint, Avid Juicy
  • Cuvete: Neco, integrate, 1 – 1/8
  • Schimbător spate: Shimano Tourney TZ
  • Shifter ghidon: Shimano Revoshift
  • Viteze: 7
  • Angrenaj: Prowheel, braţe aluminiu 170 mm, 38t
  • Pinioane: Shimano TZ21, 7 viteze, 14-28t
  • Jante: aluminiu, duble
  • Anvelope: Chaoyang 26×1.75
  • Şa: Pegas Confort
  • Motor: Bafang 250W 36V
  • Acumulator: 36V 10.4 Ah, celule LG 2600 Mah
  • Încărcător: 42v 2A inteligent pentru Li-Ion
  • Greutate: 23,9 kg
  • Preţ la data publicării recenziei: 5.399 Lei
  • Fabricant: Pegas

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here