Connect with us

Devron Zerga FS (2018): primul full-suspension electric românesc

Biciclete electrice

Devron Zerga FS (2018): primul full-suspension electric românesc

Românii n-au excelat niciodată când a venit vorba de biciclete full-suspension, din varii motive, cu bănuială că cel principal ar fi costul crescut de producție vs interesul din piață pentru astfel de produse. Totuși, de când cei de la Devron s-au deschis mai serios către piețele din Vest, un astfel de model era imperativ, iar aceștia au venit cu Zerga: o denumire mai veche, cu un concept nou, mai precis un full-suspension cu motor electric.

Zerga FS în versiunea L este o bicicletă lungă, un avantaj pentru cei care caută stabilitate.

Cui i se adresează? Pentru ce fel trasee?

Avem în față un ebike care se bazează pe suspensii de 140mm, așadar la prima strigare, o bicicletă de all-mountain capabilă. Oferită pentru test în dimensiunea L, aceasta mi-a fost un pic cam mare, dar să nu uităm că există persoane care preferă o dimensiune mai mare pentru bicicletele pe care le achiziționează din simplul motiv că le oferă o stabilitate crescută. Este și cazul exemplarului de față, bicicleta fiind plantată pe sol atât la coborâri cât și la urcări, existând foarte puține situații când roata de față s-a ridicat pe urcările extrem de abrupte. Chainstay-ul de 470mm este unul mediu pentru o un full electric, așadar n-o pot numi o bicicletă jucăușă, ci mai degrabă una orientată către cei care vor siguranță mare pe traseu. Pipa de 60mm împreună cu ghidonul de 740mm oferă un control bun, deși un rise și o lățime mai mari pentru ghidon nu ar fi stricat, ba chiar ar fi ajutat mai mult atunci când sari cu bicicleta peste obstacole. De principiu, te vei descurca bine cu această bicicletă pe orice traseu montan.

Paradisul rădăcinilor. Înclinația acestei pante este de 15%, însă greu de ilustrat prin lentila aparatului foto.

Un landing în siguranță pe un mal care te aruncă exact precum un halfpipe.

Ce are de oferit?

Ce m-a impresionat a fost suspensia cadrului, susținută de un amortizor Rock Shox Monarch Plus, extrem de confortabilă și care absoarbe eficient șocurile indiferent de tipul de traseu pe care pedalezi. Nu mă așteptam nici să facă o echipă atât de bună cu furca Rock Shox Recon cu cartuș de aer, din simplul motiv că la o primă strigare, 140mm nu par atât de mult pentru un e-bike. Dar ceea ce Zerga face foarte bine, este să îți dea impresia că ai sub tine o bicicletă cu suspensii mai mari decât cele menționate în fișa tehnică. Greutatea acesteia de 22.8 kg este de asemenea acceptabilă pentru segment, iar țevile ceva mai subțiri ale cadrului contribuie din plin la un gramaj mai redus.

Furca Rock Shox Recon cu o cursă de 140mm. Foarte confortabilă.

Iar pe spate un amortizor heavy-duty: Rock Shox Monarch Plus cu 3 reglaje distincte. Sfatul nostru: lasă-l pe poziția deschis.

Nimic de comentat la capitolul finisaje sau suduri.

Transmisia susținută de un schimbător și o manetă Shimano SLX este foarte stabilă și precisă, iar frânele din gama Deore (modelul MT500) s-au dovedit a fi suficient de puternice chiar și cu discuri de 180mm. Persoanele cu greutate s-ar putea să ai aibă nevoie imperativă de un disc de 203mm montat pe roata de față.

11 pinioane ce pot fi schimbate cu ajutorul manetei Shimano SLX.

Pinionul de 46 este ideal când trebuie să urci o pantă foarte aburptă însă saltul de la pinionul anterior este destul de mare.

Schimbător Shimano SLX cu tehnologia Shadow Plus, adică cu patină blocabilă.

 

Disc de 180mm pe față și butuci Joytech.

Câteva reglaje inițiale pentru reach-ul manetei au fost necesare la început.

Lipsa un dropper este un adevărat minus pentru această bicicletă, considerând că pentru orice full electric o astfel de componentă este vitală pentru distracția la vale, scutindu-te de pauzele pe care le iei pentru a urca sau a coborî manual tija de șa.

Dropper n-avem însă șaua este confortabilă.

Motorul este de top, cel la Shimano oferind un feeling natural la pedalat, chiar și atunci când pedalezi neasistat, acesta fiind printre puținele de pe piață construite astfel. Schimbarea celor 3 niveluri de asistență (Eco, Trail și Boost) se face dintr-o comandă montată în partea stângă a ghidonului, care se acționează precum un shifter de foi sau pinioane, având două padele. Modul Trail poate fi personalizat direct de pe computer dacă descarci soft-ul de la Shimano și conectezi bicicleta ulterior.

Foarte bine protejat: scutul metalic este foarte solid. La final, vopseaua era sărită pe alocuri de pe acesta, oferindu-ne un indiciu despre cât de puternice au fost loviturile.

Toate motoarele Shimano au chainguide integrat. Frumos.

Display mic, dar foarte bine protejat. Navigarea prin meniu se face din butonul aflat sub acesta.

Comanda din care schimbi nivelul de asistență, similară cu un shifter de foi sau pinioane. Bine, foi, că e pe partea stângă.

Roțile sunt solide, însă anvelopele WTB Trail Boss în dimensiunea 27.5 x 2.4 sunt orientate către teren uscat, pe umed acestea fiind ușor depășite de situație. Crampoanele destul de mici asigură o viteză de rulare bună și chiar dacă pentru un ebike aceasta nu ar fi de luat în calcul, în fond este salvată autonomia acumulatorului. Am rulat cu ele la o presiune de 1.6 bar și nu am fost lovit de vreo pană, în schimb am obținut extra-confort și o aderență sporită.

Crampoane mai mici pe zona centrală și medii pe laterale.

Boss-ul suportă și presiuni mai mici, dar nu-i place umezeala.

Detaliile precum protecția amortizorului (amplasată în spate pentru a împiedica noroiul să sară de pe roată) sau scutul metalic (primul din acest material pe care-l văd pe un e-bike în 2018 – majoritatea fiind din plastic), dau valoare bicicletei, iar alături de motorul excelent, vor să justifice prețul de aproximativ 3.800 de euro. Nu mi-a plăcut în mod deosebit integrarea acumulatorului și spațiul care se regăsește sub acesta, însă ținând cont că Zerga se află la prima versiune, pot fi tolerant.

Video

Concluzie

Cu un preț ceva mai mic al concurenței, însă nu atât de mic pe cât te-ai fi așteptat, Zerga oferă un pachet absolut în regulă pentru iubitorul de poteci de munte. Urcă fără probleme, coboară în confort maxim, plasându-se din acest punct de vedere undeva între segmentele recreațional și sport. Geometria nu o face o bicicletă jucăușă ci mai degrabă una foarte stabilă pe traseu, iar astfel poate deveni o ofertă tentantă pentru cei care fac primii pași în achiziționarea unei biciclete electrice pentru munte. Totodată, ar fi foarte interesant să vedem același model cu o echipare ceva mai jos plasată în gamă însă și cu un preț mai mic.

Producător: Eurosport DHS
Preț: 17.990 lei
Motor electric: Shimano E8000 de 250W, central
Acumulator: Shimano E8010 500Wh integrat (estimat: 40 de km cu 1.700m diferență de nivel pe mod Trail)
Greutate: 22.8 kg în dimensiunea L

Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Cele mai citite

Advertisement

Noutati

Questions

To Top