Connect with us

Merida 2020: am testat noua eOneForty și o bicicletă de… oraș!

Reportaje

Merida 2020: am testat noua eOneForty și o bicicletă de… oraș!

La nici o lună de când colegul meu Dan Mazilu a fost la prezentarea noii eOne-Sixty din Spania, testând versiunea de top oferită pentru 10.000 de euro – o versiune pe care aproape nimeni nu și-o va putea permite, am plecat către Germania pentru a lua contact cu noua eOne-Forty cât și cu alte versiuni mult mai rezonabil plasate ca preț ale lui eOne-Sixty. Rezonabil, comparat cu prețul modelului de top, desigur, căci entry-ul de la eOne-Sixty va avea un preț de 5.000 de euro. Nu-i puțin, însă ține cont că oferă totuși un motor de la Shimano (versiunea E7000), suspensii de 160/150mm și un cadru din carbon (valabil pentru triunghiul anterior). Geometria modernă joacă de asemenea un rol important, iar faptul că această bicicletă este foarte manevrabilă, va conta mult în decizia finală de achiziție. Prețuri mai mici vor avea doar cele două versiuni disponibile cu cadru din aluminiu, cu un preț de intrare de aproximativ 3.700 de euro.

Încălzirea am făcut-o pe un One-Sixty, non-electric.

În versiunea de top desigur, cu o culoarea nouă: cameleon.

Aici se poate vedea mai bine culoarea.

Și amortizorul Fox. Treburi serioase.

Unul din motivele pentru care cei de la Merida mizează atât de mult pe o gamă diversificată cu cadru de carbon este dictat de piață: în Vest, majoritatea cumpărătorilor aleg versiunea de top când vine vorba despre o diferență de 500 – 1.000 de euro, prin urmare în cazul lui eOne-Sixty vor avea 6 echipări diferite pentru bicicletele echipate cu cadru din carbon. Dar sa revenim totuși la noutatea pentru care am fost invitați în Germania: noua eOne-Forty, fratele mai mic al lui eOne-Sixty. La o primă vedere, diferența dintre cele două este greu de remarcat. 2 cm de suspensie nu schimbă prea mult aspectul unei biciclete, mai ales că folosesc un triunghi anterior al cadrului (din carbon) similar. În plus, ambele modele vor miza pe o roată de 29 de inch montată pe față și de 27.5 montată pe spate, făcând-o astfel mult mai capabilă pe coborâri. Ce-am remarcat este faptul că roata mai mare instalată pe furcă nu alterează comportamentul pe urcările extrem de tehnice, deși, ca să recunosc, îl face dificil în unele situații (spre exemplu la urcarea unor trepte pe munte așa cum apare în filmul de mai jos sau la zone de urcare abrupte cu rădăcini – este necesară mai multă presiune pe ghidon). Însă un ghidon mai ridicat înseamnă manevrabilitate mai mare când vine vorba de sărituri, bicicleta nefiind doar foarte stabilă în aer, dar oferind un răspuns imediat când este necesar să depășești diverse obstacole.

Care-i care? În stânga, noua eOne-Forty. În dreapta, noua eOne-Sixty.

Coborârea pe eOne-Forty…

… și urcarea pe eOne-Sixty.

eOne-Forty nu este gândită pentru aceleași trasee agresive pe care le poate aborda fratele mai mare, însă fără griji vei putea parcurge trasee montane, fără probleme. Să nu uităm că head angle-ul este de 66.4 grade, adică doar cu un gard mai mare decât în cazul lui eOne-Sixty. Revenind la suspensii, o cursă mai mică înseamnă și o risipă de energie redusă la deal, iar asta se va vedea într-un final în autonomia acumulatorului. Motorul Shimano este extrem de personalizabil și poți alege cât de mult vrei să fii suținut pe cele 3 trepte: Eco, Trail sau Boost. Desigur, Boost va suge acumulatorul rapid, mai ales dacă este setat pe modul maxim (fiecare treaptă are alte 3 moduri pe care le poți seta de pe PC sau din aplicația de pe telefonul mobil). Dar parcurgând aceleași trasee pe care le-am parcurs și cu eOne-Sixty, nu pot spune că eOne-Forty s-ar fi descurcat mai rău. S-a descurcat în limita suspensiilor, fiind doar o idee mai lent pe coborâre, dar mai eficient pe urcare. Motorul Shimano nu opune rezistență la pedalat, iar astfel când rămâi fără acumulator poți pedala ca pe o bicicletă normală (care cântărește aproximativ 22 de kg).

Fotografii de detaliu pentru noua eOne-Forty:

Interesant este sistemul de demontare al acumulatorului, prezentat de asemenea în filmul de mai jos. Odată scos, mai scutești alte 3 kg de pe bicicletă, în caz că vrei să o folosești la liber. Cei de la Merida nu au venit cu o soluție pentru a monta încă un acumulator extra pe bicicletă, însă au preferat să vină cu o soluție de a-l înlocui foarte rapid pe cel existent. Fiind lung și îngust, poate fi stocat foarte facil în rucsac sau chiar într-un rucsac special pentru e-bike-uri, gândit cu compartiment pentru acumulator.

Estetic bicicleta arată bine. Se observă rapid chainstay-ul scurt și unghiul headtube-ului, dar și elementele de design precum ThermoGate-ul, care sunt fante de aerisire pentru acumulator, astfel încât acesta să nu se încingă. Din punct de vedere tehnologic, cadrul este la zi cu standardul boost dar și cu o protecție pentru acumulator cauciucată. Pentru înlăturarea acumulatorului, se scoate prindere de cheiță de la roata de spate, care conține un imbus, iar cu ajuroul acestuia se poate înlătura rapid sursa de energie. Cablurile sunt trase prin interiorul cadrului și nu produc niciun zgomot, practic bicicleta fiind foarte silențioasă la vale. Per total, este foarte manevrabilă (chainstay de 439mm), așa cum era de așteptat și așa cum știam deja la vechea eOne-Twenty, însă alegerea cu roată de 29 de inch pe față și 27.5 pe spate o face pur și simplu mai capabilă la vale. Momentan, vor fi disponbile 5 versiuni de echipare pentru noua eOne-Forty.

În categoria bicicletelor Sport, cei de la Merida ne-au pus la dispoziție și modeul eBig.Nine. Noua versiune are acumulatorul integrat, o geometrie revizutiă și de principiu se vrea a fi un hardtail pentru poteci de pădure sau drumuri montane nu foarte dificile. Din câte observ, trend-ul e-bike-urilor se identifică mai mult cu full-suspension-urile decât cu hardtail-urile, însă pentru piața din România bicicletele cu cadru rigid vor fi cele care vor face pentru început vânzările. În acest sens, echipată cu anvelope ceva mai late, noua eBig.Nine poate fi suficient de capabilă dacă nu vrei să-i dai la vale pe trasee tehnice. 12 versiuni vor avea motorul Shimano E7000 și doar 6 vor fi echipate cu motorul mai puternic, E8000. De ținut cont că unele variante pot fi comandate echipate cu aripi și portbagaj (și sistem de iluminare), făcându-le astfel ideale și pentru iubitorii de trekking. Detaii despre prețuri nu am primit încă însă acestea nu ar trebui să difere prea mult de versiunea actuală a lui eBig.Nine.

eBig.Nine în versiunea 500.

Pornire de la buton. 🙂

Display-ul mic, monocrom, de pe E7000.

Respectiv motorul E7000.

Povestea merge mai departe cu un invitat neașteptat. În lipsă de orice altceva, n-am avut la dispoziție la un moment dat decât două Merida eSpresso, biciclete de oraș sau pentru commuting. Ca să nu stăm degeaba, cu un mic zâmbet în colțul gurii, am zis: hai să vedem dacă ne putem distra cumva cu acestea. Primul șoc l-am avut după primele sute de metri, când am remarcat că vitezele de schimbă automat în cazul lui eSpresso. Un butuc Shimano Nexus, conectat la motorul Shimano Steps E6100, face posibil acest lucru. Interesant este că în afară de cele 3 moduri de asistență, poți alege dacă butucul schimbă vitezele pentru tine sau dacă o faci tu manual din două padele montate pe ghidon. Pe modul automat, este de reținut că schimbarea se face relativ devreme, iar astfel va fi necesar să apeși pedala un pic mai tare. Pentru butucii cu mai multe viteze, rapoartele sunt mult mai ușoare și schimbările mai dese, însă variantele mai ieftine vor avea doar acest butuc nou de la Shimano, cu 5 viteze integrate. Bicicletele sunt extrem de confortabile, silențioase și rapide, un fapt care m-a marcat într-un fel sau altul. Nu sunt genul care să se urce pe-un citybike sau pe o bicicletă de commuting decât dacă nu mai am nicio altă bicicletă pe lângă mine, însă cumva acest eSpresso a fost o lecție și mi-a amintit cât de mult a evoluat tehnologia pentru acest segment de biciclete. Abia acum am înțeles de ce unii preferă bicicletele electrice de oraș și nu eMTB-urile.

eSpresso, e-bike-ul de oraș.

În lipsă de altceva…

Concluzii

Merida duce mai departe tehnologia bicicletelor electrice, continând calea pe care a început: în segmentul bicicletelor de munte, mizează pe aceeași geometrie agresivă (eOne-Sixty are un head agle amplasat la 65 de grade), cu un chainstay scurt și o manevrabilitate crescută, valabilă pentru toate 3 biciclete electrice full-suspension din gamă. În segmentul hardtail-urilor, aceștia au îmbunătățit cele două modele existente, aducându-le la zi din punct de vedere al aspectului și tehnologiei, pe când în segmentul bicicletelor de oraș, pot spune că lucrurile au evoluat atât de mult încât din punct de vedere al confortului aș putea să le compar lejer cu un Mercedes-Benz. Desigur, lipsa de expertiză în segmentul e-bike-urilor de oraș probabil că a contribuit la această stare de exaltare. Oricum, nimic din toate acestea nu mai are cum să ne mire, căci concurența a devenit extrem de acerbă în Europa în segmentul bicicletelor electrice, iar cifrele spun totul: doar piața din Germania a înghițit anul trecut 1.000.000 (un milion) de biciclete electrice!

Nu în ultimul rând: Merida a lansat în sfârșit o bicicletă pentru copii ușoară, cu furcă fixă dar cu anvelope mai late pentru a compensa.

Importator Merida în România: BikeFun.

Video

Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Cele mai citite

Advertisement

Noutati

Questions

To Top