Sfaturi de achizitionare si utilizare
Anvelope pentru biciclete electrice în 2019: alternative de la Conti, Maxxis și Schwalbe
Am testat mai multe anvelope pentru biciclete electrice anul trecut și anul acesta și am decis să le includem pe toate într-un articol cuprinzător. De principiu, există momentan puțini producători care oferă anvelope dedicate, special concepute pentru bicicletele electrice, ceilalți venind cu variante de produse mai solide. Asta înseamnă o carcasă ranforsată, pereți mai solizi, dar cu un model împrumutat de la anvelopele pentru bicicletele non-electrice.
Ce trebuie să știi despre anvelopele pentru bicicletele electrice
În acest moment, varianta ideală pentru a echipa o bicicletă cu anvelope serioase este să optezi pentru un set mai lat. Este de la sine înțeles de ce, căci greutatea bicicletei este mai mare, traseele pe care le parcurgi mai dificile, prin urmare este necesar să te bazezi pe un produs solid. Înainte de a face această mutare este bine să verifici dacă anvelopele tale sunt compatibile cu cadrul și cu furca dar și cu janta. Spre exemplu, o jantă clasică, îngustă, nu poate găzdui anvelope mai late de 2.6 inch. Totodată, jantele late, de 40mm, nu pot găzdui decât anvelope de la 2.8 inch în sus (de regulă până la 3.2 inch). Acestea din urmă sunt roțile cunoscute sub denumirea de 27plus. Când cumperi o astfel de anvelopă, asigură-te că în specificații sau chiar pe pereții laterali, apare mențiunea E-Bike ready.
Nu în ultimul rând, dacă ai ocazia să le faci tubeless, nu ezita. Oricum vei fi nevoit să cari și o cameră de rezervă în caz că tubeless-ul dă greș, însă de regulă la înțepături, anvelopele tubeless o să facă față mai bine decât clasicele camere. Totodată, există camere cu soluție integrată, care acoperă gaura din cameră după este înțepată.
SFAT: Majoritatea anvelopelor pentru bicicletele electrice se vor monta și se vor demonta greu, chiar foarte greu în unele cazuri. De aceea îți recomandăm un set de leviere metalice, cât mai mari (ca să poți face pârghia lejer). Dezavantajul acestora este că sunt mai grele decât cele mici din plastic și pot zgâria janta în timpul utilizării, însă alte alternative nu există.
Anvelope pentru biciclete electrice de la Continental
Primele pe listă și în ordine alfabetică sunt anvelopele de la Continental. În cazul acestora am ales câteva modele specifice E-Bike-ready, care conțin logo-ul E-25. Este vorba despre modelele Der Baron Projekt 2.4, Der Kaiser 2.4 și de MountainKing II în dimensiunea 2.6 inch. Primul este o versiune pentru roata de 29 de inch, pe când ultimele două, pentru roata de 27.5 inch. Momentan, cei de la Continental nu oferă anvelope mai late de 2.4 inch pentru roțile de 29 de inch, nici pentru roțile 27plus, însă cu siguranță vor urma pentru sezonul 2020.
Der Baron Projekt 2.4 este o anvelopă cunoscută de la concursurile de enduro, o anvelopă care și-a demonstrat calitățile în timp, de aceea reprezintă o alternativă de luat în seamă pentru e-bike-uri. Și nu doar că este e-bike ready, dar beneficiază de pereți ranforsați astfel încât să nu ai surprize în ceea ce privește un eventual snake-bite și o construcție cu 4 straturi, remarcabil pentru segment. Crampoanele sunt mari și destul de distanțate, iar asta înseamnă că oferă o viteză de rulare mai mică, dar se vor curăța mai bine de noroi și vor oferi o aderență excelentă în condiții de umiditate. De altfel, sunt printre cele mai aderente în astfel de condiții din această listă.
Umed: 9/10
Urcare (uscat): 7/10
Coborâre (uscat): 8/10
Greutate: 1.020 grame
Der Kaiser 2.4 pe de altă parte, este opusul lui Baron în ceea ce privește condițiile de rulare. Este o anvelopă pentru teren uscat, prin urmare în condiții de umiditate se va descurca mai greoi (pe secțiuni de pietre, rădăcini umede sau noroi – și nici capacitatea sa de curățare nu este strălucită). Fiind vorba despre o anvelopă grea și cu crampoane foarte mari, viteza de rulare nu impresionează însă atunci când vine vorba de urcări abrupte sau de frânări, de aderență în viraje scurte pe teren uscat, acolo această anvelopă se face cu adevărat remarcată.
Umed: 5/10
Urcare (uscat): 10/10 (montată pe spate în sens invers)
Coborâre (uscat): 9/10
Greutate: 1.004 grame
MountainKing II 2.6 ar trebui să fie alternativa de mijloc de la Continental, din păcate versiunea de 2.6 inch este disponibilă doar pentru roțile de 27.5 inch. Se montează mult mai ușor decât candidații prezentați mai sus, iar balonajul mare nu doar că oferă mai mult confort, însă și mai multe încredere și siguranță. La nivel de rulare este una dintre alegerile ideale din gama Conti, iar la nivel de greutate, cea mai ușoară. În condițiile în care oferă și protecție pentru pereții laterali. Oricum ai privi, MountainKing II dovedește încă o dată că este una dintre cele mai faine și reușite anvelope pe care Continental le-a construit în ultimii ani și nici în versiunea pentru e-bike nu dă greș.
Umed: 7/10
Urcare (uscat): 8/10
Coborâre (uscat): 9/10
Greutate: 923 grame
Anvelope pentru biciclete electrice de la Maxxis
De la faimosul producător taiwanez Maxxis am avut ocazia să testez mai multe anvelope, însă cum aceștia nu au o gamă specifică pentru biciclete electrice, am ales două dintre cele mai solide și mai relevante.
Maxxis Minion DHF/DHR sunt alegerea ideală pentru cei cu roți 27plus în dimensiunea 2.8 inch. Testate timp 6 luni, acestea au fost printre puținele anvelope cu care nu am făcut niciodată pană, ca să nu mai vorbim de snakebite-uri. Sunt grele, dar sunt foarte solide și nici măcar n-au fost concepute special pentru e-bike-uri, însă sunt printre primele alegeri ale producătorilor când vine vorba de-un set solid. Viteza de rulare este acceptabilă pentru volumul mare, iar instalarea este destul de greoaie. Sunt cele mai aderente anvelope de la Maxxis, iar pentru biciclete electrice, cu siguranță cele care oferă cele mai multe calități sub umbrela unui singur produs.
Umed: 7/10
Urcare (uscat): 9/10
Coborâre (uscat): 10/10
Greutate: 1.060 grame
Maxxis HighRoller II reprezintă alternativa pentru cei roți normale, fiind oferite în lățimea de maxim 2.4 inch. Sunt anvelope de downhill, iar din acest considerent, folosesc un compound extrem de moale, care parcă se lipește de orice obiect străbătut. Îți poți imagina cât de aderente sunt în condițiile în care dimensiunile lor sunt sub cele ale lui Minion, iar greutatea este cu 200 de grame mai mare. Viraje, urcări, coborâri, toate le domină aproape perfect și rămâne astfel cu foarte, foarte puțini concurenți în segment. Din păcate se uzează cel mai rapid dintre toate anvelopele prezentate în acest ghid (după 1.500 de km apar deja primele semne de uzură).
Umed: 8/10
Urcare (uscat): 10/10
Coborâre (uscat): 10/10
Greutate: 1.221 grame
Anvelope pentru biciclete electrice de la Schwalbe
Dacă arunci o privire pe site-ul celor de la Schwalbe cu siguranță vei observa mai multe variante de anvelope pentru biciclete electrice, unele adaptate din gama deja existentă și un singur model, construit special pentru biciclete electrice. Cu care voi deschide și lista celor 3 propuneri.
Schwalbe Eddy Current Front/Rear este singura anvelopă din acest articol care a fost gândită și dezvoltată specific pentru bicicletele electrice. Cei de la Schwalbe chiar au dedicat o perioadă de dezvoltare destul de mare pentru această anvelopă și asemenea modelului Minion de la Maxxis, acestea trebuie achiziționate ca set: o anvelopă specifică de față și una de spate. Sunt disponibile în dimensiunea 27.5 x 2.8 sau în varianta de 29 de inch, cu lățime mai mică, de 2.6 inch. Varianta de 2.8 pe care am avut-o la test, deși nu are același compound moale precum HighRoller, se descurcă de minune în orice situație, mai puțin când noroiul se adâncește. Crampoanele laterale sunt uriașe, iar reprizele de frânare excelente datorită amplasării crampoanelor. Fără niciun dubiu, înglobează toate calitățile pe care ar trebui să le aibă o anvelopă pentru bicicletele electrice.
Umed: 8/10
Urcare (uscat): 10/10
Coborâre (uscat): 10/10
Greutate: 1.350 grame
Schwalbe Rocket Ron Evo în format 27.5 x 2.8 reprezintă alternativa pentru cei care vor o anvelopă mai ușoară, mai rapidă, dar care nu o vor folosi în condiții extreme. Crampoanele lui Rocket Ron sunt mici comparate cu cele ale lui Eddy Current spre exemplu, însă având o viteză de rulare bună salvează ceva și din acumulator. S-au descurcat bine pe drumuri forestiere rulând la o presiune de 1.2 bar și nu m-am ales cu vreo pană de cauciuc nici pe secțiunile mai dificile, însă ținând cont de faptul că pereții laterali nu sunt foarte groși, nu m-aș aventura cu ele prea des pe astfel de trasee.
Umed: 5/10
Urcare (uscat): 8/10
Coborâre (uscat): 8/10
Greutate: 780 grame
Schwalbe Hans Dampf reprezintă propunerea mea pentru cei cu roți de 29 de inch, care sunt limitați la o lățime de maxim 2.6 inch. Sunt chiar solide pentru dimensiunea lor, au pereți laterali ranforsați, crampoane înalte pentru aderență mare, fiind la bază un set de anvelope pentru enduro. Nu se descurcă grozav pe ud, însă pe teren uscat îți oferă un control foarte bun atât pe pietre, cât și pe rădăcini sau macadam. De preferat să rulezi cu ele la o presiune de 1.6 bar pentru un control și mai bun, iar instalarea să se facă pe o jantă ceva mai lată pentru a te bucura din plin de calitățile sale. Viteza de rulare este acceptabilă.
Umed: 6/10
Urcare (uscat): 9/10
Coborâre (uscat): 9/10
Greutate: 984 grame
Concluzie
După cum lesne se poate observa din rating-uri, anvelopele mai grele sunt de altfel și cele care prestează cel mai bine. Iar dacă una este câștigătoare în fața tuturor celorlalte, aceea este Schwalbe Eddy Current, o anvelopă care pune cântar nu mai puțin de 1.35 kg! În top 3, aceasta este urmată de Maxxis HighRoller II – ideală pentru cei care își permit să o schimbe mai des dată fiind durata mică de viață (și au nevoie de o anvelopă clasică, nu 27plus) și de Continental MountainKing II, una dintre cele mai multivalente anvelope disponibile pe piață, fără să exagereze cu greutatea.
Articolul va fi actualizat pe măsură ce apar alte anvelope specifice pentru biciclete electrice.
Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.
armand
15th February 2020 at 2:28 pm
Totodată, jantele late, de 40mm, nu pot găzdui DECAT anvelope de la 2.8 inch în sus (de regulă până la 3.2 inch). Acestea din urmă sunt roțile cunoscute sub denumirea de 27plus.
Ba pot gazdui orice tip de Anvelopa Maxxis daca este WT adica de la 27.5×2.40 in sus
Eu am jante de 40 si am avut de la 2.4 , 2,5 pana la 2,8
cu stima,
Armand