Biciclete electrice
Bulls SIX 50+ E3 (2017): cel comod
Dacă mă puneți să numesc o bicicletă electrică pe care am pedalat cât se poate de comod în ultimii 4 ani, o s-o numesc pe cea de față, fără ezitare. Bulls SIX 50+ E3 este un hardtail, iar de aici și bonusul cu care vine la pachet: plătești un preț mai mic pentru o bicicletă confortabilă care se descurcă bine pe teren accidentat fără să vii nevoit să pui jos banii pentru un full-suspension.
Ce are de oferit?
Candidatul de față nu a fost gândit pentru trasee extreme, iar acest lucru îl remarci imediat ce încaleci pe șa. Poziția este dreaptă și ghidonul, destul de sus poziționat, lucruri care vor fi cu siguranță apreciate de cei care se află în căutarea de serenitate. Ca să explic mai bine sentimentul, în momentul în care te instalez pe bicicletă și te pregătești să pedalezi, parcă în jurul tău se lasă o liniște totală, se mai fac auzite poate doar zumzăitul motorului și click-urile schimbătorului. În rest, liniște, pace și un zâmbet tâmp în colțul gurii.
Cum această bicicletă este adresată celor care vor să parcurgă ture lejere de munte, m-am gândit s-o scot un pic din starea de acalmie și să văd ce poate cu adevărat, în fond, să-i testez limitele. Din punct de vedere al geometriei această bicicletă nu iubește prea mult coborârile abrupte, însă le îmbrățișează pe cele mai lejere. Are un ghidon de 740mm, conectat la o pipă de 100mm, așadar cei de la Bulls au încercat să găsească o rețetă prin care să ofere și un control bun pe coborâri dar și un agregat stabil. Chainstay-ul este astfel mai lung, însă seat stay-ul are un unghi mai mare, pentru a oferi acea poziție dreaptă despre care vorbeam la început. Headtube-ul are de asemenea un unghi relativ strâns, o specificație pe care o vei aprecia pe urcările extrem de abrupte, iar după cum bine vezi din fotografii, chiar am dus bicicleta asta pe urcări de peste 22%. Evident, pentru acestea vei avea nevoie și de un picior serios, căci motorul singur nu va putea face față nici măcar pe modul turbo. Dar în această situație poate ajunge orice electrică, iar până una-alta, este binevenit faptul că cei de la Bulls au montat un grup cu un pinion de 42 de dinți.
Frânele provin de la Magura și sunt două modele separate: MT5 pe roata de față și MT4 pe roata de spate. Nimic deosebit ai spune, până când vei avea ocazia să faci prima coborâre. Atunci te vei uita un pic mai atent să vezi ce anume te-a oprit. Și vei descoperi că frâna de față are patru pistoane și nu două, așa cum au majoritatea bicicletelor electrice. O surpriză plăcută, căci puterea de oprire va fi ultima ta grijă pe traseu.
Transmisia este compusă dintr-un schimbător Shimano XT M8000, conectat la o manetă din aceeași gamă, care se ocupă de schimbarea lanțului pe oricare dintre cele 11 pinioane (Shimano SLX). Pe motor există montată o singură foaie, deși la cât de mică este, mie îmi place s-o numesc pinion.
Anvelopele furnizate de Schwalbe sunt faimosul Rocket Ron, iar în cazul de față este vorba despre o versiune 27×5 x 2.8. Sunt groase, însă în segmentul e-bike-urilor se poate și mai mult decât atât, dar să nu uităm că cei de la Bulls n-au conceput bicicleta pentru trasee agresive, prin urmare, acestea se descurcă foarte bine la capitolul confort și bine, la capitolul aderență.
Nu în ultimul rând, trebuie să menționez furca, un Rock Shox Recon Silver cu cartuș de aer, care este livrată în versiunea cu o cursă de 120mm, așa cum bine șade oricărei biciclete electrice, și care s-a descurcat mai mult decât mulțumitor și pe traseele mai agresive pe care le-am abordat.
Din punct de vedere al design-ului mi-a plăcut mult soluția de integrare a motorului cu acumulatorul, acesta având continuitate pe downtube-ul cadrului, un artificiu de design care arată și mai bine pe cadrele deschise la culoare.
Ce motor și ce acumulator are?
Un motor Bosch va suporta o parte din efortul depus de tine, unul din seria de top, PerformanceLine CX. 250W sunt gata oricând să te asiste și un acumulator de 400Wh este standard. Dacă pedalezi inteligent, ai toate șansele să atingi o diferență de nivel de 1.400m, pe o distanță de aproximativ 40 de km. Ai 4 niveluri de asistență: Eco (50%), Tour (100%), Sport (200%) și Turbo (300%).
Cui i se adresează?
Acelei persoane care dorește o bicicletă electrică confortabilă, dar care nu este dispusă să plătească o sumă prea mare ca pentru un full-suspension. Greutatea de 21.8 kg se încadrează în standardele clasei din care face parte.
Pentru ce fel de trasee?
Fiind vorba mai degrabă despre un cross-over, cu această bicicletă vei putea pedala pe orice forestier dorești, chiar și la munte, atâta timp cât coborârile nu devin agresive. După cum ai văzut însă, pe urcări s-a descurcat de minune, roata de față rămânând lipită de sol, indiferent de înclinație. O presiune mai mică în anvelope va mări aderența considerabil, însă acest lucru se va regăsi în durata de viață mai mică a acumulatorului.
Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.