Connect with us

Focus Jam 2 6.8 Plus (2019): cu jucăria în acțiune

Biciclete electrice

Focus Jam 2 6.8 Plus (2019): cu jucăria în acțiune

Știm deja că pe viitor bicicletele electrice nu vor mai arăta precum unele… electrice. Monștri din ziua de astăzi devin din ce în ce mai suavi, mai bine sculptați și mai umani, ceea ce îi face mai agreabili pentru public. Jam 2 este unul din acele exemple, unde echipele de proiectanți au depus eforturi mari pentru a-i ciopli un chip similar cu cel al unei biciclete non-electrice, dar nu neapărat pentru a-i induce pe ceilalți în eroare, ci de dragul esteticii. Totuși, uitându-ne un pic în jur, realizăm că aceasta nu este o sarcină prea ușoară, iar unele sacrificii sunt necesare pentru a aduce un e-bike sub această formă. Pe de altă parte, este interesant cum fiecare producător începe să-și definească câteva trăsături clar conturate pentru produsele sale, iar cei de la Focus au decis să meargă pe ideea unei biciclete electrice foarte apropiate de una non-electrică, cu un design la 4 ace, dar fără a ignora performanța. Să vedem împreună ce are de oferit Jam 2, versiunea 2019.

Sare cu mare ușurință, aterizează acolo unde vrei.

Cui i se adresează? Pentru ce fel trasee?

Jam-ul se încadrează perfect în teoria mea despre biciclete electrice: pot fi oricum atâta timp cât sunt full-uri cu suspensii de minim 140mm. Cel de față are suspensii de 150mm, așadar se adresează oricărei persoane ce dorește să străbată potecile montane în confort și cu încrederea de sine alimentată la maxim. Se subînțelege clar că vorbim despre un e-bike capabil, unul cu un headtube poziționat la 66.5 grade, așadar orientat către segmentul enduro, cu un seat tube la 74.5 grade care face ca poziția pe urcări să fie ideală, cu o pipă scurtă de 55mm cu ajutorul căreia ridici de ghidon foarte ușor și cu un ghidon a cărui lățime măsoară 760mm, numa bun pentru un control ferm. Din nefericire, acesta are un rise de zero milimetri sau altfel spus nu are, iar cei care țopăie pe traseu în mod natural, s-ar putea să fie deranjați de acest lucru. Altfel, bicicleta este foarte manevrabilă pe orice fel de teren și trece peste obstacole fără stres. De menționat că aceasta a fost de altfel și cea mai jucăușă bicicletă pe care am pus mâna anul ăsta, cu un chainstay de 470mm și cu o greutate de vis pentru un full: puțin peste 21.5 de kg.

Deci, ce avem noi aici?

Contrast perfect între albastrul bicicletei și cadrul natural alb din jur.

Dimensiunea testată a fost S, adică 41 cm, adică 16.1 inch. La limită, dar extrem de ușor de manevrat.

Ce are de oferit?

Pentru 4.999 de euro, suficiente. Nu toate piesele sunt high-end, însă reușește să strălucească cu câteva dintre acestea. Transmisia cu motorul sunt de top, combinația dintre motorul Shimano XT E8000 și componentele XT fiind una fericită. Caseta Shimano SLX de 11 are pinionul cel mai mare de 46 de dinți, cu mențiunea că saltul către următorul pinion este de 9 dinți (37). Asta înseamnă că uneori la deal s-ar putea să nu-ți găsești neapărat ritmul sau va trebui să compensezi din modul de asistență. Sau să mărești cadența. Însă te poți mulțumi cel puțin cu faptul că atunci când vine vorba despre urcări, le poți face cu mare lejeritate, mai ales pe cele foarte abrupte. Este știut faptul că motorul Shimano are acel mod de Boost care nu se compară cu niciunul dintre concurenții principali (Bosch și Yamaha), chiar dacă are ceva Newtonimetri în minus. Greutatea redusă a bicicletei este de asemenea grăitoare în acest sens, oferind pe lângă manevrabilitatea excelentă și reprize de accelerație impresionante. Un cuplu de 70Nm care se simte din plin și care crează dependență.

Cabluri trase prin cadru plus aerisire pentru acumulator. Nu că ar fi fost necesară pe vremea asta…

Butonul de pe cadru, iluminat cu albastru nu poate însemna decât un singur lucru: it’s aliiiiiive!

Motor Shimano, cu un nou chainguide integrat și cu brațe XT de 165mm! Mai scurte, ca să nu atingă solul atunci când suspensia se comprimă la maxim, iar tu ești cu o pedală în jos.

Fără stres: aici nu se acumulează noroiul.

Trebuie totuși să fii precaut să nu cazi în păcat, căci acumulatorul de pe Jam este mai mic, de 380Wh. Asta înseamnă că pe modul Boost, la o greutate a rider-ului de aproximativ 70 de kg, vei reuși doar o tură de 20 de km cu 500m diferență de nivel. Altfel, pe modul Eco sau Trail (dată fiind greutatea redusă a bicicletei modul este eco este chiar foarte utilizabil), poți dubla autonomia. Dacă totuși simți că nu poți sau nu vrei să transpiri prea mult, cei de la Focus scot poțiunea magincă din joben: un alt acumulator de 380Wh care se montează deasupra downtube-ului și care dublează autonomia. Asta înseamnă că poți pedala pe boost 40 de km cu 1.000m diferență de nivel sau chiar 80 de km cu 2.000m diferență de nivel pe modul eco. Sună bine, așa-i?

Furca Fox Rhythm este un produs OEM ce nu poate fi achiziționat separat. Cel puțin nu în Europa sau în State.

Dacă are acel semn pe ea, înseamnă că e numa bună de e-bike.

Amortizorul spate de tip floating este tot din gama entry, dar s-a descurcat foarte bine și lucrează bine cu suspensia.

Tijă de șa care face parte din echiparea standard și schimbătorul pentru modul de asistență.

Cei de la Focus au montat magnetul pe disc, cu ajutorul unei componente similare șaibelor de centerlock (cele alungite, cu două găuri). Senzorul este încastrat în chainstay, așadar nu există nimeni și nimic care să-l deranjeze din locul său, un detaliu de notat. Totodată, pe top tube există un buton mare de ON prin care se pornește motorul și care este iluminat cu albastru atunci când bicicleta funcționează. Apăsarea acestuia trebuie făcută pentru aproximativ 3 secunde astfel încât sistemul să pornească.

Clar ca bună ziua: pașii dintre ultimele 3 pinioane sunt destul de mari. Prinderea axului de spate se face cu cheie imbus, nu cu quick release.

Jante late, stabilitate bună. Anvelopele nu-s grozave în condiții dificile, de preferat să fie totul uscat prin jur.

4 pistoane pe o frână Non-Series? Sună bine.

Butuci boost, de la Novatec, atât pe roata de față cât și pe cea de spate.

Și cam asta e imaginea pe care o vezi înainte să pui mâinile pe ghidon.

Tot ca o noutate trebuie amintite și frânele Shimano M520, din gama non-series, dar cu etriere cu 4 pistoane și discuri de 200mm, atât pe față cât și pe spate. Nimic de comentat, în afara faptului că vremea extrem de rece pe care am testat bicicleta nu a oferit un rezultat relevant în ceea ce privește performanța frânelor, dar pe scurt, acestea au ținut foarte bine atunci când a fost cazul.

În ceea ce privește suspensiile, acestea sunt alcătuite din furca OEM Fox 34 Rhythm, în format Boost, și din amortizorul Fox Float Performance, ambele cu performanțe bune în teren, luând aici în calcul faptul că afară au fost minus 2 grade, iar acestea au prestat peste așteptări. În condiții de vreme mai caldă, cu siguranță devin și mai sensibile.

Anvelopele Maxxis Rekon 2.8 au o viteză de rulare foarte bună, sunt relativ ușoare, însă când vine vorba de secțiuni dificile sau teren umed, ai face bine să stăpânești tehnice pe bicicletă, căci aderența în condițiile mai sus menționate nu este chiar grozavă. Un upgrade la un set de anvelope și mai aderente te va costa ceva greutate în plus, așadar eu unul aș face această concesie alegând să le păstrez pe cele standard.

Video

Concluzie

În acest moment, consider că Focus se numără printre puținii producători de biciclete care au găsit formula câștigătoare pentru aspect, performanță și greutate redusă. Biciclete cu o greutate similară de alți producători de top sunt semnificativ mai scumpe, așadar și acesta este un aspect de luat în considerare, chiar dacă Jam 2 nu se poate numi un e-bike ieftin. Faptul că este foarte jucăușă pe traseu va atrage un anumit segment de consumatori de e-MTB, probabil din rândul celor cu mai multă experiență și cu chef de distracție serioasă, mai puțin din cercul care doar țin drept de ghidon la vale.

Importator: Sprint Bike Sports
Preț: 23.000 lei
Motor electric: Shimano E8000 de 250W, central
Acumulator: Shimano E8010 500Wh integrat (estimat: 35 de km cu 1.000m diferență de nivel pe mod Trail)
Greutate: 21.74 kg în dimensiunea S

Pe bicicletă din 1998, am pedalat pentru prima dată pe un e-bike în 2010, iar aceasta mi s-a părut odioasă. Cu timpul, am avut contact cu majoritatea bicicletelor electrice importante lansate pe piață și am început să le înțeleg scopul, ca apoi să mă acapareze complet. Din 2016 scriu pentru ElectroBike.ro și pe lângă cele 7 bicicletele non-electrice din garaj, dețin două e-bike-uri: un hardtail și un full-suspension.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Cele mai citite

Advertisement

Noutati

Questions

To Top